رئیس فرهنگستان علوم مطرح کرد

تمدن رضوی؛ راهکار نجات بشر از بحران های اخلاقی و افول تمدن غرب

ایسنا/خراسان رضوی رئیس فرهنگستان علوم گفت: تمدن رضوی با تأکید بر کرامت انسانی و مسئولیت پذیری، الگویی برای نجات بشریت از بحران های اخلاقی و افول معنوی تمدن غرب است و بازخوانی آن برای بازسازی معنوی جوامع، امری حیاتی به شمار می آید.

محمدرضا مخبر دزفولی امروز 15 اردیبهشت ، در افتتاحیه ششمین اجلاسیه کنگره جهانی امام رضا(ع) که در تالار قدس حرم رضوی برگزار شد، با تأکید بر جایگاه تمدن اسلامی و فلسفه کرامت انسانی اظهار کرد: تمدن اسلامی با تکیه بر تعالیم قرآن، انسان را موجودی برخوردار از کرامت ذاتی، حقوق فطری و مسئولیت اجتماعی معرفی می کند و این مفاهیم در بستر تحولات سیاسی و فرهنگی معنا و دلالت تمدنی خاصی می یابند.

وی با ترسیم سه گانه تاریخی حیات ائمه اطهار به عنوان یک انسان شامل دوره خلافت، تثبیت علمی و فرهنگی و دوران تقابل با دستگاه های طاغوت، افزود: شخصیت امام رضا(ع) آمیزه ای از هر 3 ویژگی تاریخی است و عصر ایشان به عنوان بستر مهم تمدنی، نیازمند مطالعات دقیق و عمیق است.

مخبر با انتقاد از تناقض گویی تمدن غرب در ادعای دفاع از حقوق بشر تصریح کرد: غرب با بهره گیری از سازوکارهای استعمار نوین و افراط در مادی گرایی، نه تنها به کرامت انسانی پایبند نبوده بلکه آن را به حاشیه رانده است. در مقابل تمدن اسلامی با تأکید بر وحی و کرامت ذاتی انسان، الگویی برای نجات بشر از دوگانگی تمدنی ارائه می دهد.

وی ادامه داد: تمدن رضوی با تأکید بر کرامت انسانی و مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی، راهکار نجات بشریت از بحران های اخلاقی و انسانی تمدن غرب است. بازخوانی این تمدن امری حیاتی برای ارتقاء حاکمیت دینی و بازسازی معنوی جوامع است.

رئیس فرهنگستان علوم با تبیین معنای کرامت انسانی از منظر قرآن و سنت گفت: کرامت تنها زمانی به انسان نسبت داده می شود که فعل و رفتار او مطابق با ارزش های اخلاقی و الهی باشد. کرامت، عزت درونی انسان است که با غیر سنجیده نمی شود و قرآن این کرامت را امری فطری و جهانی، فارغ از نژاد، جنسیت و مذهب می داند.

وی با اشاره به دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر آیه « وَلَقَدۡ کَرَّمۡنَا بَنِیٓ ءَادَمَ وَحَمَلۡنَٰهُمۡ فِی ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِ وَرَزَقۡنَٰهُم مِّنَ ٱلطَّیِّبَٰتِ وَفَضَّلۡنَٰهُمۡ عَلَیٰ کَثِیرࣲ مِّمَّنۡ خَلَقۡنَا تَفۡضِیلࣰا» خاطرنشان کرد: کرامت، شرافتی است که از عقل و قدرت تعقل انسان ناشی می شود؛ موهبتی که دیگر موجودات از آن بی بهره اند. سجده فرشتگان بر آدم نماد این کرامت ذاتی و الهی است.

مخبر با تأکید بر نقش عقل در نظام کرامت انسان گفت: بر اساس روایتی از امام رضا(ع) «دوست هر کس عقل او و دشمنش جهل اوست». همین عقل و اختیار است که به انسان کرامت و مسئولیت می بخشد و در قرآن نیز بر این اختیار تأکید شده است. امام صادق(ع) نیز تصریح می کند که خداوند عادل تر از آن است که کسی را مجبور به گناه کند و سپس او را بازخواست نماید.

وی کرامت ذاتی انسان را مشروط به مسئولیت پذیری دانست و اظهار کرد: یکی از ارکان کرامت انسانی، مسئولیت اجتماعی است. در تعالیم اهل بیت(ع) بر حق معاش مردم، آزادی بیان و کرامت در برخورد با دشمنان تأکید شده است.

رئیس فرهنگستان علوم افزود: امام رضا(ع) در روایتی فرمودند «حق مسلمان بر مسلمان این است که اگر برادرش گرسنه است، او سیر نباشد». این نگاه بر عدالت اجتماعی، احترام به آزادی و مخالفت با تبعیض قومی و نژادی استوار است. در نامه 53 نهج البلاغه نیز بر حق مشورت و آزادی بیان تأکید شده است.

وی عنوان کرد: تمدن غرب با گسترش بحران های اخلاقی، تخریب سلامت معنوی و اجتماعی انسان در مسیر افول قرار دارد. این افول، فطرت های انسانی را بیدار خواهد کرد و اکنون زمان آن است که تمدن اسلامی با تکیه بر الگوی رضوی، راه نجات بشریت را نشان دهد.

مخبر ادامه داد: امروز دوباره تاریکی جدیدی در قرن 21 چشم و گوش بشریت را خاموش کرده و قطعا با معنویت الهی و تعالیم وحیانی و تمسک به اهل بیت(ع) این هدایت بشریت را شاهد هستیم.

نقش تاثیرگذار آستان قدس در ظلم ستیزی

شیخ عبدالقادر آلوسی -رئیس انجمن علمای رباط محمدی عراق- در ادامه نشست اظهار کرد: کسی که پیش از همه ما از کرامت سخن گفته خداوند بوده که از کرامت انسان سخن گفته است.

وی افزود: ارزش انسان از طریق انتخاب راه اهل بیت (ع) و تعامل با انسان های دیگری که در مسیر اهل بیت(ع) قرار دارند، محقق می شود. امام رضا (ع) جلوه گر مکتب قرآنی و نبوی هستند؛ احسان به یتیم و مسکین از جمله این جلوه ها است. نقش امام رضا (ع) این بود که مکتب الهی و نبوی را زنده کرده و به دردها پرداختند.

رئیس انجمن علمای رباط محمدی عراق ادامه داد: در مناظرات امام رضا (ع) مبانی صحیح عقیدتی تبیین شده است. برای کسب معنویات و فیوضات روحی باید در حرم حاضر شویم و راه رسیدن به حق و عدالت را باید در این مکان پیدا کنیم. امروز نیاز داریم که به مکتب نبوی باز گردیم و از بحران هایی که انسان امروز در آن به سر می برد نجات پیدا کنیم.

شیخ عبدالقادر آلوسی با بیان اینکه آستان قدس نقش پررنگی برای ظلم ستیزی و ستیز با انحراف دارد، تصریح کرد: باید سفارت های فرهنگی داشته باشیم تا همه امت را در اینجا گرد هم جمع کنیم، چراکه امت اسلامی ایران امام رضا (ع) را به عنوان الگو و اسوه برای خود قرار داده است.

انتهای پیام

نظرات

captcha